Intresseklubben antecknar

Det är inte så underhållande, men någon måste ju läsa det!

Diverse

Publicerad 2010-06-17 13:00:19 i Sjukvård och varma känslor

1. Jag verkar ha glömt min hårborste i Istanbul. Resultat: jag ser ut som ett skatbo.
2. Jag har blivit jättetjock.
3. Vårdcentralen Sorgenfri verkar inte hitta den gröna knappen, alltså den som man svarar med, på sina telefoner.
4. Jag fyller år imorgon. Jag önskar mig en sån där sovmask som folk har på film.
5. Igår var jag på jobbintro och lärde mig jättemycket och blev jätteglad. Heja heja!
Slutligen: Något som gjorde mig förvånad på ett sätt som gjorde att jag startade denna bloggen från första början. Låt mig förklara:

Igår var jobbintro på NP och allt var gemytligt som sig bör. Det som jag kommer skriva nu kommer att gå att härleda till en viss person så innan jag skriver något så vill jag bara säga att detta som gjorde mig upprörd inte på något sätt betyder att denna person är mindre värd som människa eller en sämre vårdare, utan bara att detta fenomen fascinerar och förvånar mig.
De flesta på introduktionen var sjuksköterskor under utbildning, en del var nyutbildade undersköterskor. En av sommarvikarierna är färdigutbildad äldrepedagog samt har nu läst två år som sjuksköterska, alltså klart en klart högutbildad person med ett specialintresse för vård och omsorg. Under dagen framkommer det att samma person aldrig använt en lift. Nej, inte en skidlift, inte någon mystisk nyuppfunnen stålift som bara finns på ortopeden, utan en helt vanlig vårdlift som används till patienter som inte kan stödja på sina ben, vilket tyvärr inte är helt ovanligt bland äldre eller svårt sjuka personer.
För några veckor sedan fick jag veta att en sjuksköterskestudent på sin examination, för första gången bytte en kateterpåse. För mig är detta fullständigt ofattbart. Hur kan man bestämma sig för att arbeta i vården, utan att ha tagit reda på det minsta vad det är som händer ute på avdelningen? Hur kan det vara möjligt att man kan läsa en hel utbildning som innebär legitimation utan att ha lärt sig det mest grundläggande? Hur ska undersköterskorna kunna ta delegationer från en sjuksköterska som knappt bytt en blöja? Framförallt så undrar jag vad ni gör när ni inte är i skolan? Sitter och fikar? Jobbar ni aldrig?
JAG FÖRSTÅR INTE!

Kommentarer

Postat av: H&M

Publicerad 2010-06-17 21:18:24

GRATTIS GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN ;)

Så är det, pga brist på erfarenhet i vård o omsorg får vi ha vissa värdelösa sjuksköterskor som kan ingenting. och till sist är det patienten som drabbas.

som jag har förstått, så du pluggar till skk, eller hur? var pluggar du? o hur mycket har du kvar?

Postat av: Katarina

Publicerad 2010-06-17 21:37:19

TACK! Du är min bästa bloggvän!

Jag läser i Malmö där jag bor. Och har två år (av tre)kvar. Men som jag brukar säga till mina lärare: jag kan redan allt! :D

Postat av: Louise

Publicerad 2010-06-17 23:13:05

Grattis grattis! och visst ar det konstigt. Jag har ingen som helst utbildning inom varden, men jag har jobbat inom aldrevarden manga somrar och extra under terminerna sa det ar jattekonstigt att de som faktiskt har valt det som yrke INTE har gjort det. Fast jag antar att de lar sig sa smaningom. Eller sa gor de det aldrig och sa lyckas de for alltid unvika det 'ackligaste' och kommer aldrig forsta hur det verkligen ar?

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Intresseklubben antecknar stort och smått från vardagen som småbarnsmorsa, sjuksköterska, och med femtioelva ofärdiga projekt igång. Det är inte så underhållande, men någon måste ju läsa det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela