Intresseklubben antecknar

Det är inte så underhållande, men någon måste ju läsa det!

Noet godt i allt det onda

Publicerad 2011-07-24 14:11:11 i Sjukvård och varma känslor

Bilden ovan föreställer Ruth Kasirye som kom sjua i tyngdlyftning för Norge vid OS i Peking 2008. Hennes kommentar till bilden handlade om äran hon kände över att få bära Norges flagga.

I förrgår när skjutningarna ägt rum frågade min syriske vän mig om det var muslimer som skjutit. Nej, en man med nordiskt utseende, svarade jag.
Många verkar ha antagit att det skulle röra sig om ett attentat i Islams namn, vad nu Islam skulle ha för intresse av Norge. Jag läser utdrag ur den norska massmördaren Anders Behring Breiviks loggbok som publicerats på aftonbladet.
Följande är ett utdrag ur loggboken: ”Jag bad för första gången på väldigt länge i dag. Jag förklarade för Gud att såvida han inte ville att marxist-islamistiska alliansen och islamister skulle ta över europeisk kristendom helt och hållet inom de kommande 100 åren måste han säkerställa att krigarna som kämpar för den europeiska kristendomen ska härska.”


Mordet på nära 100 unga människor i vårt grannland är inte bara vidrigt och brutalt, det är utfört i den kristna gudens namn. Kanske kan detta få oss att öppna våra ögon för våra mörka systrar och bröder och allt som vi utsatt dem för med ursäkten att vi måste skydda oss från Islam och all terror som Islam medför. Islam som är kusin med både kristendomen och judendomen men som vi utan att hejda oss kastar våra bästa fördomar över. "De" är våldsamma, primitiva, outbildade, mördare, våldtäktsmän, kvinnoförtyckare- allihopa, alla miljoner muslimer, och för all del icke- muslimer men med ursprung i mellanöstern, världen över. Detta tillåts vi säga utan reflektion, utan protester, ända sedan 11/9 2001. Det är 10 långa år. Är alla kristna människor terrorister från och med i förrgår? Med rådande logik så kan jag inte förvänta mig något annat utan ser fram emot tio års sneda blickar och konstiga kommentarer i form av "det är väl bara arabiska män ni måste täcka er för" eller "jag ska nog slita den där luvan av dig".

Denna bilden är publicerad av Fox News och är tagen strax efter attentatet i Oslo. Någon har kommenterat den såhär: "Før noen skulle bli forledet til å sette farge på ting". På svenska: Innan någon lockas att sätta färg på saker och ting.

Slutligen, om vi utgår från att vi i Skandinavien, oavsett tro, lever i en kultur som har sin grund i ett kristet levnadssätt: vad skulle Jesus ha sagt om hur vi bemöter våra medmänniskor?

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Intresseklubben antecknar stort och smått från vardagen som småbarnsmorsa, sjuksköterska, och med femtioelva ofärdiga projekt igång. Det är inte så underhållande, men någon måste ju läsa det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela