Intresseklubben antecknar

Det är inte så underhållande, men någon måste ju läsa det!

Sverige, förr och nu

Publicerad 2009-12-15 11:20:28 i Sjukvård och varma känslor

Före andra världskriget var Sverige ett fattigt land. Under sent 1800- tal var svälten så svår att de som hade möjligheten valde att lämna landet, i många fall till USA. De som inte svalt stod också för dåtidens ideal. Nedan: en bild på två tjusiga damer á la 1870. Insnörda midjor, ja visst, men notera dubbelhaka samt idén om att ju större rumpa, desto bättre.




Under 30- talet var det inte heller så livat.

Detta är en helt vanlig familj.



Greta Garbo var på tapeten. Och i alla pojkhjärtan.

Tjugo år senare gjorde en annan donna entré:

Sverige var nu betydligt mer välmående, men många andra länder var ödelagda efter kriget.
Ni känner igen henne, va? Marilyn Monroe. Här har hon veck på sin mage, blek hy (fanns inga solarier än, kanske inte malignt melanom i samma utsträckning heller) samt vad som verkar vara en normalstor arm.

Ytterligare 50 år är Sverige ett rikt land med, i jämförelse med andra länder, små sociala skillnader. Nu drömmer flickorna om att se ut såhär:

Heidi Klum, flerbarnsförälder.



Bilder från en catwalk


Detta är Kate Moss. Och hennes revben. Det påminner mig om...









De första bilderna är på människor som tjänar oerhörda summor på sitt utseende. De senare är bilder på människor i akut behov av sjukvård. Det får mig att tänka att hela världen är i akut behov av sjukvård.


Detta är jag en tisdag i slutet på 2009. Jag skulle säga att jag är ganska vanlig. Jag är osminkad och har ett BMI på drygt 23. Bilden är inte retuscherad eller redigerad. Kan du trots detta, på allvar tycka att jag är vacker?
Kan du det?

Kommentarer

Postat av: Fia

Publicerad 2009-12-15 11:31:30

Du är absolut jättevacker min käraste syster yster! :) Din mun är om möjligt ännu finare om du slappnar av och inte gör spegelminen hihi. Love u hottie! <3

Postat av: sofie

Publicerad 2009-12-15 20:49:17

Du är så så vacker!!!

Postat av: Katarina

Publicerad 2009-12-16 07:13:56

Fia: Nu förstår jag inte alls vad du menar ;)

Postat av: kinnunen

Publicerad 2009-12-29 08:34:03

Jadå... självklart är du det! :-)

Postat av: Anonym

Publicerad 2010-04-06 17:03:40

Jag har inte varit här förut och vet knappt hur jag hittade hit. Inte snitslad bana precis. Men du skriver intressantare och smartare än de flesta härute och det är klart att du är vacker :-). Däremot kräver många av modellerna du jämför med en rejäl dos photoshop för att bli presentabla. Jag kommer nog att återvända hit. Håkan

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Intresseklubben antecknar stort och smått från vardagen som småbarnsmorsa, sjuksköterska, och med femtioelva ofärdiga projekt igång. Det är inte så underhållande, men någon måste ju läsa det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela