Intresseklubben antecknar

Det är inte så underhållande, men någon måste ju läsa det!

Att komma hem

Publicerad 2010-04-18 21:47:37 i Sjukvård och varma känslor

Jag hittade förklaringen till att min stadsdel heter som den gör.


Fritt från sorg
■ ■ Östra Sorgenfri har idag knappt
6 000 invånare, nästan en halvering
sedan slutet av 1950-talet.
Namnet kommer från en gård med
det namnet som låg vid nuvarande
Arildsplan – troligen uppkallad efter
slottet Sorgenfri i danska Kongens
Lyngby. Ordet ”sorgenfrei” betyder
fri från sorg.

Jag har faktiskt jobbat i Lyngby, men jag undrar om det är samma stad som Kongens Lyngby. Det bodde bara rika människor där i alla fall. Jag tycker det är synd att så mycket är rivet i Malmö, jag önskar att lite gamla gårdar hade legat kvar så man hade haft lite historia. Det hade varit ett skönt avbrott från alla funkishus som smällts upp sen 30-talet. Vissa stadsdelar har kvar en del äldre fristående hus, men det är inte direkt några gårdar. Detta som var landet för inte så länge sedan.
Hur som helst: lätt Malmös snyggaste stadsdelsnamn!

Jag har gjort knasigt mycket mer fynd i veckan så jag får nog inte lov att handla mer på ett tag. En het debatt har pågått: Rutigt- hiss eller diss?
Eftersom jag har lovat mig själv att hänge mig åt viktiga I- landsproblem så har jag engagerat mina vänner i denna frågan. Alltså- är rutigt hett som fett eller sooo last season? Anna hävdar bestämt att rutigt är inne och att H&M säljer rutiga skjortor till fullpris och bara det borde vara bevis nog. Jag är dock inte övertygad för jag har läst i nåt modemagasin att randigt är det nya rutiga. Trots det sitter jag i någon slags skogshuggarskjorta från mammaavdelningen. Nej, jag är inte gravid. Men om du känner att det är ditt livs uppgift att ändra på det så kan vi kanske diskutera saken.

Ungefär såhär ser skjortan ut (jag hittar ingen bild på originalet och jag ser ut som ett troll så jag passar inte på bild)


Vad säger ni som vet?
Nu är jag så rastlös så jag funderar på att gå ner till snabbköpet och handla typ skoputs eller nåt bara för att ha något att göra. Ja, alltså jag har saker att göra, men det är tråkiga saker. Städa. Huj, huj!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Intresseklubben antecknar stort och smått från vardagen som småbarnsmorsa, sjuksköterska, och med femtioelva ofärdiga projekt igång. Det är inte så underhållande, men någon måste ju läsa det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela