Intresseklubben antecknar

Det är inte så underhållande, men någon måste ju läsa det!

Tillfriskningssymtom

Publicerad 2011-02-28 12:19:30 i Sjukvård och varma känslor

I uttråkat tillstånd la jag en gång beslag på Dr Hs diagnossticka. Ni har alla sett dem någon gång, det är en liten pappersremsa med diagnoskoder så att läkarna vet vad fanken banken de ska skriva i journalen. Jag hittade många intressanta diagnoser men den mest intressanta var "Frisk". Frisk har alltså en diagnoskod!
- Varför söker patienten, syster?
- Det är mycket allvarligt, doktorn. Hon är frisk.
Hur som helst så har jag ju träffat en del friska personer i mina dagar så jag tänkte ge några tecken på att en patient mår bättre och bör få komma hem snarast.
1. Patienten (oftast kvinnlig patient) har börjat irritera sig på att krukväxterna är så eftersatta på detta stället. Börjar klättra på möblerna för att plocka bort vissna blad.
2. Personalen känner inte igen patienten pga t.ex. kraftig förändring i vikt, hon eller han har sina egna kläder på sig, hon eller han STÅR upp.
3. Patienten sitter precis brevid kaffekannan men ber dig ändå att hämta en kopp kaffe (räknas inte om patienten är fysiskt oförmögen att ta kaffe själv)
4. Patienten kan ALLA avdelningens rutiner och tider för rond, rast, rapport osv
5. Patienten är insatt i hela personalstyrkans kärleksrelationer

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Katarina

Intresseklubben antecknar stort och smått från vardagen som småbarnsmorsa, sjuksköterska, och med femtioelva ofärdiga projekt igång. Det är inte så underhållande, men någon måste ju läsa det!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela